Nyfikenhet och vintergäck

Någonstans har jag läst att lärare i snitt ställer 200 frågor under en lektion. Olika typer av frågor, visserligen, men ändå …

Hur kan man undvika detta bombardemang, dessa projektiler av frågetecken? Genom att låta de studerandes nyfikenhet vara motorn i inlärningen. Ett sätt att åstadkomma detta på studieväg 1 är att jobba med lättläst litteratur.

Exempel:

Häromdagen började fyra nya elever i min klass. Före pausen repeterade vi siffror, färger och några enkla substantiv, och de nya hängde med riktigt bra. Så efter pausen delade jag ut en halv klassuppsättning av boken Siffror med Eva och Adam.

”Sitt nu två och två och hjälp varandra att läsa och förstå.”

Nema problema.

Visst uppstod en hel del frågor, men det var inte jag som ställde dem, nej de emanerade ur elevernas eget arbete med texten – och tillsammans kunde de utan min inblandning räta ut många av sina frågetecken.

Och när jag sedan cyklade hem passerade jag både vintergäck och snödroppar och de blommade – som alltid – alldeles för tidigt. Men ändå!

Är du nyfiken på Vilja förlags nyheter? Bläddra i vårens katalog här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.