Röda mattan

”Den röda mattan är utrullad framför biblioteket”.

Barbro Källeskog-Österlund har undersökt hur skönlitteratur används i litteracitetsundervisningen i sfi. Som ett målande exempel beskriver hon hur röda matta entrén till biblioteket på hennes skola leder fram till biblioteksdisken: det ska kännas exklusivt att vara i biblioteket, fint att vara en läsare.

Tumme upp för det!

I uppsatsen presenteras även ett projekt, understött av Skolverket, som utgick från min bok ”Gå till sfi”.

Resultatet var finemang.

Tumme upp för det också!

Kontentan av Källeskog-Österlunds forskningsresultat är bland annat att skönlitteratur bygger upp motivation i litteracitetsutvecklingen, och att ordförråd, stavning och grammatik lärs liksom in av bara farten under läsningens gång.

Uppsatsen avrundas såhär: ”Med utgångsläget att andelen elever på sfi med ingen eller kortare utbildningsbakgrund har ökat markant på senare år och intresset är stort när det handlar om frågan på vilket sätt vi kan få snabbare genomströmning på sfi kan denna undersökning vara till nytta för beslutsfattare och en intresserad lärarkår på sfi.”

God Jul och Gott Nytt År!

Läs Barbro Källeskog-Österlunds uppsats (pdf).

Och kolla in mitt alias på Youtube: Fröken Sfi!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.